cele 4 etape de somn

Ce se intampla in cele 4 etape de somn?

Cand a fost ultima data cand te-ai trezit foarte odihnit dimineata? Te-ai trezit chiar cu putin timp inainte sa sune alarma. Ai avut timp sa stai pret de cateva secunde cu ochii in tavan, sa deschizi fereastra si sa inspiri adanc aerul curat. Ti-ai spus „Ce bine am dormit! Ca un prunc”. Ai simtit atunci ca esti gata sa muti muntii din loc, sa vii cu multe idei, sa faci o multime de lucruri in ziua care tocmai ti se asternea in fata.

Pe de alta parte, stim cu totii cat de rau ne simtim cand ne trezim obositi, dupa o noapte de ne-somn, in care ne-am intors de o parte pe alta, cand ne-a fost ba prea frig, ba prea cald. Dimineata ne gaseste iritabili, agitati, stresati ca nu vom putea face fata provocarilor de peste zi. Cand experimentam aceste sentimente mai multe dimineti la rand, corpul ni se stoarce de energie, ne simtim din ce in ce mai rau si ajungem sa ne imbolnavim, sa suferim de oboseala cronica.

De ce este important sa dormim bine?

In primul rand, trebuie sa stii ca atunci cand dormim, trecem prin 4 etape cheie care contribuie la sanatatea si bunastarea noastra generala. Trecem printr-un ciclu NREM si REM (miscare rapida a ochilor), care se repeta de obicei la fiecare 90 de minute.


Etapa 1:

Esti intre stadiul de a fi treaz si stadiul de a adormi

Somn usor

Etapa2:

Incepe somnul

Te desprinzi de ce este in jurul tau

Respiratia si ritmul cardiac devin lente si regulate

Temperatura corpului scade (deci este bine sa dormi intr-o incapere racoroasa).

Etapele 3 si 4:

Acesta este somnul cel mai profund si odihnitor

Tensiunea arteriala scade

Respiratia devine mai lenta

Muschii se relaxeaa

Creste aportul de sange din muschi

Tesuturile se repara

Corpul se energizeaza

Se elibereaza hormoni – de crestere, tiroxina (pentru reglarea metabolismului) si insulina (regleaza nivelul zaharului din sange)

Somnul REM – apare mai intai la circa 90 de minute dupa adormire si reapare la fiecare 90 de minute, devenind mai lung mai tarziu in noapte.

– ofera energie creierului si corpului

– sustine performanta din timpul zilei

– creierul este activ

– apar visele

– ochii se misca inainte si inapoi

– corpul devine iobil si relaxat

Activitatea hormonala care are loc noaptea implica urmatoarele lucruri:

– cortizolul scade la culcare si creste peste noapte pentru a sustine vigilenta de dimineata

– grelina si leptina (hormonii care ne regleaza senzatia de foame si satietate) se echilibreaza. De aceea, atunci cand suntem privati de somn, simtim nevoia sa mancam mai mult.

Dormim o treime din viata, iar acest lucru nu este deloc neproductiv, ci are un rol important pentru sanatatea noastra fizica si mentala, pentru energia si succesul pe care le putem avea in celelalte doua treimi din viata.

Alege sa dormi mai bine – cumpara o saltea noua de la www.drimus.ro. Zeci de modele si dimensiuni in stoc – saltele memory foam, superortopedice, saltele ortopedice, topper saltea etc.